Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kisah Belalang

Posted by afzan On Saturday, January 22, 2011 26 comments


aku bukan nak bercerita panjang atau apa, cuma dulu masa kecik-kecik aku memang suka menangkap belalang ni. tak kirala spesies belalang kunyit, atau belalang yang kecik-kecik tu (x tahu nama). tangkap, lepas tu buang kaki tunjang dia nah mereka dah tak boleh melompat lagi. memang kejam! tapi kalau suruh aku tangkap belalang tempur aku surrender awal-awal :)


p/s: sudah agak lama aku tak update, aku semakin sibuk dengan rutin seharian dan koleksi gambar pun dah lama tak tambah-tambah. tak boleh tidak kena tambah gambar baru boleh buat entry baru ye dak?

26 comments:

cik binTang said...

*smile :)

me3rma said...

penah gak wat cam tow..patahkan kaki belalang kat kampung

afzan said...

merma: barang siapa tak pernah menyeksa belalang pada zaman kecik-kecik dulu bab kata nujum pak belalang, pendek kata tak meriah hidup dia :)

white rose said...

teringat cerita BELALANG kat astro...
haziq tu berlako, cute je...

kalau rizmi berlakon, best tuuu...

masa dlu2 pas tgkap belalang, letak dalam poket baju, pastu kacau orang2 tua tengah syok bersembang campak belalang tu kat dorang...
menjerit- jerit laaa...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

fifiey pun penahh join tangkap belalang msa bebudakk dlu;) haha.

Izan Ishak said...

izan tak pernah tangkap belalang. takut!

iKhRam said...

belalang..?? suke yang hijau.. yg kuning ni nampak 'garang'... hehehe

Nurr Kasih said...

biasa tangkap belalang hijau tu je :).
ada pic baru bru ada entry baru ke?? nurr recycle gambar2 lama haha.

N A N a t O said...

tangkap2..lepas tu caput kaki...klu x cabut pun wa ikat guna benang kat kepala dia..jd binatang perliharaan.

bukan photographer said...

belalag tempur tu macamne??belalang kunyit tau la

Afzainizam said...

woooo dulu dulu mase kecik suka tangkap belalang kunyit bakar buat sate belalang sedappppp

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kajang Pak Malau kajang berlipat,
Kajang hamba mengkuang layu,
Dagang Pak Malau dagang bertempat,
Dagang hamba Tumpang lalu

Mr. TN_SkY said...

Belalang kunyit org makan buat ubat lelah kan? ahaha =_=..mama SKY gtau..dye penah mkn dulu..lOlx :p

Newbies Susahkan Blogger Senior?

Deqna said...

belalang kunyit , eeuwww

mie said...

wow!!
nice photo...

afzan said...

white rose: rizmi belakon citer belalang? alamatnya, satu habuk kita tak faham dia cakap apa. buat masa ni la :)

afzan said...

fifiey: tangkap belalang memang mencabar!

izan: takut? mereka tak makan orang :)

afzan said...

nurr: tak cukup nak recycle gambo2 lama. sebab memang tak banyak mana pun

ikhram: yang hijaun dia ikut kata sikit :)

afzan said...

bp: sapa lahir tahun 80an mesti tau. yela dulu feymes citer "Kesatria Baja HItam" :)

Shatra said...

Hobi kt sama masa kecik2 tp sekarang ni minat juga tp just ambek foto macro plak...nice job bro, cute kehalusan fotonya

E.d.Y said...

betul la...semua org sama kot...dah tangkap belalng mesti buang kaki dia..mmg kejam kan..huuh

afzan said...

shatra: itu je pun hobi yang ada masa kecik2 dulu selain bermain bola kotak :)

afzan said...

Edy: itu bukan kejam. tapi satu cara elakkan belalang melompat ke sana sini. nasib baik katak tak boleh cabut kaki belakangnya :)

bukan photographer said...

kesatria baja hitam kenal..belalang tempur xkenal..lahir da hujung 80-an..taun 89

afzan said...

bp: belalang tempur tu motor yang kesatria baja hitam naik tu la :) dia ada dua motor, satu lagi aku tak ingat nama apa

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

haa, mcmnila gupe belalang yg kita tangkap tu.:)

bukan photographer said...

road sector??tp plg minat kete die..nmpk ganas ada balung..haha