Sunday, July 08, 2012

Rumah Hitam: Plaster Ceiling

Alhamdulillah, proses renovasi rumah dahpun officially bermula hari ini. aku kira-kira dalam dua bulan baru boleh siap. lepas rayala gamaknya baru boleh rasmi. aku rasa proses renovasi rumah agak lembab takkala ini. tak macam rumah merah dulu. sebulan lebih dapat kunci dah boleh duduk. sekarang dah 3 bulan tiang pun tak naik lagi. tapi dalam pada itu proses-proses lain dah pun bermula (plaster ceiling, windows tinted, grills, defects & etc.)

pada awalnya aku dan wife decided nak buat ceiling yg kira simple saja untuk hall rumah. dah tak mahu yang ada cornices lagi (rumah merah), terlalu bunga-bunga. sebelum dapatkan quotation buat design lebih kurang dulu. dah puas hati gi baru carik kontraktor ye dak?



ni hasil untuk ceiling kat living hall. ada satu L-box kat tengah, dua bijik kipas kiri dan kanan, curtain rails punya tempat, dan boxes menuju ke dapur. aku design guna google sketchup je. mula-mula tu memang terkial-kial jugakla. tapi bila dah 2-3 jam bolehla buat laju sikit.



living hall sebelum diplaster ceiling. memang sangat banyak alang konkrit kat atas tu. so terpaksala cover ngan plaster ceiling. tapi sebelum tu kena buat looping ngan tarik wayar dulu. takla haru biru wireman nak tarik bila dah siap nanti.



hasilnya. cis tak cat lagi rupanya. terpaksa aku cat dulu sebelum pasang lampu dan kipas. tapi aku rasa, cat-cat ni biar semua proses renovasi dah siap, ye dak? takdela comot sangat nanti.



tempat suruk curtain rails. dah buat macam ni tak payah nak scallop-scallop sangat langsir nanti. jimat dah kat situ.

p/s: esok jerry nakbuat windows tint. dah siap tinted baru boleh pasang grill. tips: sebelum tinted, better buat plaster ceiling dulu. takdela comot jadinya tinted kita nanti :)

7 comments

MommyRizmi said...

lain plan, lain plak yg jadik..mana la nak letak chandelier ku itu...

~Beb~ said...

ctk poik!

irmaputri said...

doc fat: chandelier dlm bilik sudah...baru lomantik... bile kwg nak buat makan2 nih...

afzan said...

irma: this!

Anonymous said...

mcm ku kenal jek design plan nih....dpt idea dr mn bro????

MommyRizmi said...

design kontraktor + design sendiri

alshadid said...

salam bang...boleh tak saya dapatkan no kontraktor ni..terima kasih...alshadid@gmail.com

© aku, dia & lensa
Maira Gall