Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ladybird

Posted by afzan On Wednesday, February 16, 2011 21 comments



Ladybird atau dengan nama lain Coccinellidae bukanlah spesis burung sepertimana yang terdapat pada namanya, tetapi tergolong dalam kumpulan kumbang yang mudah ditemui di daun pokok terung. aku masih ingat, semasa kecik-kecik dulu ladybird ni adalah serangga kedua yang aku suka tangkap selain belalang, dan akibatnya tangan berbau busuk dan berwarna kuning. cis!




spesies ladybird ni memang mudah dijumpa kat daun pokok-pokok terung. pada satu pokok terung tu boleh empat lima ekor jugakla yang ada. so no wonderla daun terung banyak berlubang-lubang macam kena bedil M-16. tapi apaadahal, kita makan terung bukan daunnya ye dak? aku masih tercari-cari ladybird bewarna merah, sape tau acer bagi tau sini.


*p/s: semenjak dua ni aku banyak upload gambo binatang, nak jadi zoologi ke apa?

21 comments:

ab@h_Izz said...

menarik tertarik...cantik!

yangyuyu said...

wow lawa sih

N A N a t O said...

perempuanburung warna merah skang xde la bro..bukan musim..nnt wa jupe wat cite kat lu.

ejai_ej said...

ko dapat bayangkan tak bro kalo ader macro ke raynox ke.. huhuhu.. confirm meleleh.. huhuhuhu

amiramukri said...

ladybird comel kalau warna merah ! hihi :P

*mcm ada bakat je nak jadi zoologi :)

Nurr Kasih said...

nice wlupun ladybird nmpk kecik je..:)

zikeryhassan said...

love it.

Sasa Al-Sharif said...

sesekali upload gmbr haiwan, ada la kelainan :)

afzan said...

ummi: nama pun ladybird. tu yang lawa tu ye dak?

nanato: bukan musim? habis bila musimnya?acer citer skit. ke guane?

afzan said...

ejai: ya aku dapat bayangkan di situ, bertapa rabaknya poket aku nak beli menatang tu. sampai pampers rizmi kena catu :)

amira: tu ladybird org putih gamaknya. tu yg merah sbb terlebih blusher

afzan said...

nurr: nak wat macam mana. dah habis zoom dah tu. tak boleh pegi jauh lagi.

sasa: yup tak dinafikan memang ada kelainan. tapi apakan daya haiwan2 kecik ni tak berapa nampak mimik mukanya

ejai_ej said...

huhuhu.. tak yah nak catu pampers.. rizmi dah besar kan.. time rizmi dah tak pakai pampers, portion die tu, ko kumpul la sesiket.. erk.. lupa plak, rizmi dah nak dapat adik kan. huhuhuhu

i am S!L4H.. said...

suke corak ladybird..eheee
lg2 yg meroh mak ngoh tu..haha

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

yang merah ada banyak atas meja.

tak caya ?

tengok ni:
"LadyBird"

BlueberrY CheesE said...

dulu2 ske main ladybird. hihih

iKhRam said...

yg kcil selalunya nmpk comel.. biarpun berbau busuk..

afzan said...

ajai: ha tau takpe, maksudanya perbelanjaan menjadi 2x ganda!

silah: yang merah mak ngah tu payoh nak jumpe skarang

afzan said...

kak reen: tu spesies rare tu! haha

blueberry: amboih pastu tangan kuning2 berbau pijar ye dak?

i am S!L4H.. said...

yeke jarang?ade je bsepah jmpe..heee~

dilaOHdila said...

ladybird ooo ladybird
ladybird pilihan daku...(teringat lagu brand ladybird suatu ketika dulu di TV)
nice.....

perondajaketbiru74 said...

hmmmm lama dah gua tak jumpa menatang ni...