Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Barang Antik

Posted by afzan On Wednesday, January 26, 2011 18 comments



Dulu kalau nak menjerang air, memang berpeluh jugakla. kena hidupkan api dan sediakan kayu api bagai. tapi sekarang, letak air dalam cerek, petik suis dapur dan tunggu sampai cerek berbunyi - ini pun boleh dikira cara lama jugak. cara paling baru bukak pili terus minum. apaadahal ye dak?




aku pernah merasa hidup bercahayakan lampu minyak tanah ni. dulu lebih dikenali dengan panggilan lampu ayam. aku tak pasti mengapa orang dulu-dulu memanggilnya dengan nama sedemikian rupa. mungkin lampu ini sesuai untuk memanaskan ayam-ayam di dalam reban agaknya. apa yang pasti kita memerlukan skill yang tinggi untuk menyalakan lampu ini. bukan calang-calang boleh buat :)




aku pasti orang dah tak berapa nak pakai mentol lampu berwarna kuning ni. bukan sahaja menggunakan tenaga elektrik yang tinggi, malah penggunaanya pun tak berapa baik untuk situasi membaca buku. orang sekarang lebih suka guna lampu pendaflour sebab cahayanya putih. jimat pun jimat ye dak? kalau nak romatik apa salahnya guna lampu macam ni :P

18 comments:

yangyuyu said...

saya pun penah guna lampu ayam tu..tetiba sentimental teringat kisah lama

btw gambar semua cantik, angle menarik

So Shy Lady said...

sgt artistik. tahniah!

nanti snap gmbar bntg kat zoo plak yer- my son request heheh

afzan said...

ummi: rasa-rasa gambar cerek tu kalau nampak muncung dia sikit baru lebih terserlah gambar tu agaknya. biasala kalau bawak anak gi amik gambar, memang kena ambil dengan pantas :)

afzan said...

kak shy: gambar binatang? amboi boleh jadi zoo lepas ni blog ni. paling tidak animal planet :)
btw, dah ada gambar tapi tak banyakla :P

Liz said...

waaaaaaaaaaaa cantik2 pic....jelessssss huhu

ejai_ej said...

hoh.. maner ko jumpa mender2 pra sejarah tu??? isk.. berfungsi lagi ke lampu ayam tu? errr... bukan org panggil lampu gasoline ke mender tu?? kat rumah embah aku dulu ader.. tp tu dulu la.. sebelom ader elektrik kat umah embah aku tu.. skang nih dah pakai lampu kalimantang dah. hahahahha

N A N a t O said...

lampu ayam..sbb dia selau jd lampu dlm reban ayam...duk kat ijuk ritu guna mende alah nih..menangis aku bermalam-malam sbb takde tv n elektrik, punca nyer..nak tggu durian..demm...

cemomoi said...

amboih nostalgia sungguh nak-nak lampu geslin ter

Nurr Kasih said...

nostalgia sungguh..kat sabah lampu tu panggil lampu pom..sbb kena pam dulu nak nyalakan kan..hehe..

i am S!L4H.. said...

wahh..brg zaman dahulu kala..heee

white rose said...

tok aku ade lagi simpan cerek dapur tuh...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

mana lah nak cari semua tu sekarang..

Mr. TN_SkY said...

ahahah..aku suke dgn cara bukak pili air..minum tresu..ape de hal ye tak?? ahahaah :-p sori tercopy ayt bro aha

HANYA ORANG GILA YANG BERFACEBOOK???

afzan said...

ejai: lampu tu ada banyak nama, depending tempat mana kita pergi. lampu ayam ke lampu gasoline ke lampu minyak tanah ke semuanya sama :)

afzan said...

nanato: tapi bila dapat mak durian mulala selok jadinya!

nurr: lampu pom? hehe, satu lagi nama bagi lampu ayam. nice!

afzan said...

kak rin: tula, kena carik kat pasar yg jual barang antik baru ada. kat kampung2 pun dah tak ada sangat

silah: barang2 ni banyak membantu dalam penghasilan barang2 zaman sekarang :)

Izan Ishak said...

izan tak merasa kecik2 guna lampu ayam nih. rumah nenek adalah kot...

tp kalau lampu kuning tu mmh sakit mata wooo~

cik nur said...

hurm klasik jr sume pic nie..