Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kuala Lipis bandar bersejarah

Posted by afzan On Monday, November 01, 2010 36 comments


sebut je kuala lipis, memang batu ni jadi semacam tanda kemasyhuran lipis itu sebenarnya. kalau batu bersurat famous di terengganu, lipis pula terkenal dengan batu tanda 0km ini. sampaikan mat salleh pun dok berebut nak bergambar tepi batu ni



macam mana tidak digelar bandar bersejarah, tengokla masjid jamek ini kukuh berdiri semenjak 1888 dan masih diguna-pakai. masih teringat kecik-kecik dulu aku berulang-alik belajar mengaji di sini : )




istana hinggap, jangan tanya aku apa ada di dalam sebabnya aku pun tak pernah masuk lagi. nak cuit pagar pun tak berani inikan pula nak menapak ke dalamnya. aku taknak cari pasal!




nadi bandar kuala lipis dulu, kini dan selamanya. kalau takde pejabat pos ni takde maknanya kad-kad hari raya korang akan sampai kat destinasi yang tertera. itu dulula, sekarang dah canggih - pakai e-mail & sms! tapi kalau nak renew roadtax ngan lesen sure datang sini lagi ye dak?




bangunan tm tu bukan bangunan lama, sekadar selingan je tu. tapi transmission tower tu memang dari aku lahir dah terpacak kat situ, sejak zaman RTM lagi.

36 comments:

Fiqas said...

salam ... bandar kuala lipis, bandar yng penuh sejarah pada saya...saya pernah duk sana zaman remaja dulu...mmg kuala lipis masa tu saya yng punye...hihihi...teringat lak memori dulu2 tgk pic ni...

nadey said...

1st gamba mmg sgt2 style!!!!!!!!!! seyes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mmg suke la!!!!!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Br sekali je lalu kat Kuala Lipis.....bandar bersejarah..

afzan said...

nadey: orang kampung kat pahang takkan tak kenal tempat ni ye dak?

afzan said...

fiqas: yeke? waktu remaja mesti perangai terseling-selimg kan masa tu..hahaha :P

nadey said...

hahahah koi dok kuantan lame doh dok g sane....

Jamiel said...

Sini mmg banyak bangunan lama..
Thanks for sharing..
kampung Datuk Siti ni..

Fiqas said...

tak senonoh waktu tu...tempat lepak kat tepi sungai jelai...kat dataran lipis tu tempat ngorat anak teruna orang...heheheeh

piewahid said...

salam,
tengok gambo2 lama lepih ni, teringat mcm2 zmn remaja terutama stesen keretapinya :)

afzan said...

nadey: oh awok asal kuantan ke? perkena kerepok lekor tanjung lumpur perghh kecor air liur

afzan said...

jamiel: betul la tu, bangunan lama masih tersergam indah. kalau masuk history channel boleh buat cerita ni

afzan said...

piewahid: keretapi nak gi kerambit ye dak? masa tu manala ada jalan ikut kuala lanar lagi

Cik Bulat said...

waaaaaa ! T____T buildings ! banyaknya ! [hahaha]

afzan said...

cik bulat: amboih, ketawa besar nampak!haha

akmafaizal said...

adoi..tak ingat dah bila p lipis da...huhu :P

afzan said...

akmafaizal: pernah datang ke? takpe kasik refresh semula :)

Nurr Kasih said...

salam..
mmg unik la 0km tu..klu pi sana mmg x lepaskan peluang amik pic hehe..masjid yg sejak 1888 masih teguh lagi ye. lama btl..penjagaan yg baik.

afzan said...

nurr: yup, memang rare. jarang jumpa batu tanda macam tu :P

iKhRam said...

ramainyer orang2 pahang.. apapun nnt kim salam dgn dato siti k? pic2 memang bermakna dan berkesan..

afzan said...

ikhram: dato ct? dulu satu taman perumahan dengan dia. nasib tak berjiran je.hahaha

adek dah besar said...

eh eh... KUALA LIPIS tu apa haa??
keh keh keh!

afzan said...

adek: loh, aok tak tau ke? kodi ngek aok ni!*

translate: la, awak tak tahu ke? teruk betul awak ni!

aYaz said...

sy dulu belajar kat MRSM kuala lipis...
sejuk dan nyaman udara kat sana..
:)

afzan said...

ayaz: oo yeke? tapi bila outing pegi aktif jela kan?haha

aYaz said...

hehe..outing kat sane jelaa..
penah naik train lipis-kluang,tgh mlm plak tu..
hee~

afzan said...

ayaz: naik train best apa. dapat jalan-jalan. kita pun selalu naik train dr lipis-jb

momochan said...

cantik picca semua :)
ohh rindunya kat pahang...
nak balik kg! sobsob

afzan said...

momo: pahang kat mana kampungnya?

momochan said...

kat err jerantut...tp masuk dalam..........lagi.HAHA kampung yg semangnya kampung lah

afzan said...

jerantut? oo, kalau sebut kampung mana mungkin tahu kot. sbb arif juga bab-bab jerantu ni :)

momochan said...

more to kerambit...kg sg lik.tau?tau? huhuhu

afzan said...

kerambit? tau sangat.. tapi kerambit dalam lipis lagi sebenarnya :)

momochan said...

hahaha oh yeke?sorila bukan anak jati pahang pun.hehehe...kalau pergi silap2 sesat smpai dlm hutan sbb xtahu jalan

afzan said...

aish signboard kan banyak, takpun guna gps je. apa guna ada telepon canggih ye dak?

momochan said...

HAHAHa tepon 3310 heeee T__T

anjali gupta said...

I like it most.Keep it up give more latest post.
Mumbai Escorts

Mumbai Independent Escorts

Mumbai Female Escorts

Mumbai Female Escorts